Parkeringsselskab udskifter deres pengemaskine på Dæmningen

APCOA Parking, der driver parkeringspladsen på Dæmningen, hævder at de ikke har været ude på at snyde travle bilister. Alligevel vælger de at udskifte deres uigennemskuelige parkometer.

Forleden skrev vi her på Vejle24 en kommentar om vores oplevelser med parkeringsautomaten på ”Benzingrunden” på Dæmningen, hvor det kun er muligt at købe hele timer. Én time koster 22 kroner. Betaler man derfor 40 kroner får man kun én times parkering – og ingen byttepenge retur. Propper man 20 kroner ind i maskinen, får man ingen parkeringstid og heller ingen byttepenge retur.

Med andre ord virker det som en vaskeægte pengemaskine, som APCOA Parking har opsat på parkeringspladsen.

Vi fik en del respons på kommentaren. Flere på Facebook skrev om lignende oplevelser med automaten, og Brian Sandfeld henvendte sig til os på mail. På sin bryllupsdag skulle han med sin hustru ud at spise på Tortilla Flats. Han betalte 40 kroner i automaten, og fik udskrevet en billet med én times parkering – da det som sagt kun er muligt at købe hele timer i automaten.

Brian Sandfeld og hans hustru hastede ind på Tortilla Flats for at spise, og kom tilbage til deres bil efter 1 time og 9 minutter, hvor der allerede lå en p-bøde på 795 kroner. Han har sidenhen klaget til APCOA for at få bøden annulleret - uden held.

Seks spørgsmål

På baggrund af vores egne og Brian Sandfelds oplevelser tog vi derfor kontakt til APCOA Parking, som er Europas største parkeringsselskab – tidligere kendt som Euro Park. Vi stillede dem følgende seks spørgsmål:

Hvorfor vælger I at drive parkeringspladsen på en måde, hvor parkerende føler sig snydt?

Har I forståelse for, at parkerende føler sig snydt, når man kan risikere at betale 20 kroner for 0 minutters parkering? 

Hvorfor stjæler automaten byttepengene?

Har I tænkt jer, at ændre procedure? F.eks. at knapperne er til timer i stedet for kroner?

Spekulerer I i, at udskrive afgifter til personer, der ikke får tjekket deres billet inden de lægger den i forruden?

Hvorfor er det ikke synlig I displayet, hvor lang tid, man har købt parkering til?

Byttepenge forsvinder – men de bliver ikke stjålet

Tidligere i dag modtog vi svar tilbage fra APCOA Parking. De har ikke svaret på alle vores spørgsmål, men de skriver ”at det ikke er korrekt, at vi vælger, at drive parkering således at parkanter føler sig snydt. I virkeligheden går vi meget op i god kundeservice, og vi er derfor kede af, hvis man kommer uhensigtsmæssigt afsted fordi, man ikke har givet sig tid til at læse parkeringsreglerne godt nok. Det er desværre, hvad det ser ud til er sket for Brian Sandfeld.”

APCOA Parking mener altså, at problemet er, at folk ikke tager sig tid til at læse parkeringsreglerne. Deriblandt at det blot er muligt at købe hele timer, og at man mister de overskydende penge, man har proppet i automaten.

Der er således ikke tale om, at automaten stjæler byttepenge, men at Brian selv har valgt og trykket på det beløb, som han ville købe parkering for,” skriver APCOA Parking videre i e-mailen.

Kunne aldrig ske i andre sammenhænge

Som sagt smed Brian Sandfeld 40 kroner i automaten, og fik en times parkering á 22 kroner retur. Man må umiddelbart formode, at hvis han (eller andre) blot ønskede at købe én time, så kun havde betalt 22 kroner.

Men APCOA mener altså ikke, at automaten stjæler byttepengene, selvom automaten sluger byttepengene. Monstro APCOA Parking mener, at de overskydende beløb er donationer fra glade ”parkanter”?

Kunne man forestille sig en flaskeautomat, hvor man kunne købe en iskold cola til 15 kroner. Man smed 20 kroner i, og fik blot en cola og ingen byttepenge retur?

Eller hvad med en butik, hvor man ønsker at købe en vare til 22 kroner – man går op til kassen op stikker ekspedienten en tyver. Den stikker hun så i lommen og svarer ”Varen koster 22 kroner” – Når man så giver hende yderligere to kroner, så stikker hun også dem i lommen, og siger ”Desværre, beløbet skal betales af én omgang.”

Umiddelbart ikke…

Udskifter alligevel automaten

Selvom APCOA Parking øjensynligt mener, at problemet udelukkende handler om, at folk ikke tager sig tid til at læse parkeringsreglerne, har de alligevel på baggrund af vores henvendelse besluttet sig for, at udskifte automaten. Til slut i e-mailen skriver de:

Som vi oplyser til at starte med har vi fokus på gode kundeoplevelser, og vi kan derfor samtidig fortælle, at det bliver lavet om, således at man i stedet for at vælge hvor mange penge, man vil købe parkering for, vælger at købe parkering i hele timer, idet vi håber, at parkanterne vil blive mere glade for denne løsning.

Tak APCOA.