Vejlenserne ændrer deres forbrugsvaner

I takt med at verden rykker mere og mere henimod et kontantløst samfund, ændrer forbrugsvanerne sig også med stigende hast.

I Vejle og andre regioner i Danmark ser man udviklingen henimod et større digitalt liv, hvor efterhånden alle tænkelige aspekter af verden er gået online i større grad end tidligere. Det er alt lige fra privatforbrug, socialt liv og officielle anliggender med det offentlige, såvel som med banker og sparekasser. Især et par områder rykker voldsomt på nettet og har efterhånden skabt en klar ændring i vejlensernes og resten af Danmarks forbrugsvaner. 

Sportsvæddemål og casino spil er rykket online

Sportsvæddemål, travbanespil og besøg på casino har længe været en fast del af mange danskeres liv. I Vejle-egnen har det været en fast tradition for tidligere generationer at gå i kiosken for at lave den ugentlige tipsseddel, og indtil for nylig har selv de nye generationer af tippere benyttet kiosker og supermarkeder til at sætte de velkendte kryds på den gule Den Lange-seddel. Men dette er efterhånden gået hen og blevet en saga.

De mange fysiske sportsvæddemål er rykket online og sker nu for størstedelens vedkommende på de pågældende online portaler for sportsvæddemål. Det samme gør sig gældende med online casino spil. Hvor man tidligere kun fik glæden af casino-spil via besøg på de fysiske casinoer som Casino Munkebjerg eller casinoerne i Aarhus, Aalborg eller København, så er også denne del af spilleverdenen gået online. Man kan stadig nyde glæden ved et fysisk casino i sit stiveste puds, men langt de fleste vælger nu online casinoer som Mr Green, hvor komforten og mageligheden fra egen sofa og hjem bare trækker mest.

Handel på nettet vokser konstant

Online shopping har efterhånden også nået et sådant omfang, at man decideret kan tale om en gennemgribende ændring i forbrugsvaner blandt danskerne. Vi shopper ikke blot for magelighedens skyld, men finder også store tilbudonline, fordi de forskellige online shops kan springe et led over i salgs-økosystemet. Der er ikke behov for at sende varer ud til fysiske butikker, når folk i stigende grad surfer, lader sig inspirere og køber produkter via nettet.

Visse ting er dog stadig ved det gamle. Det så man så sent som lige før årsskiftet, da vejlenserne købte ind til årets nytårsfest, at man for en overgang skulle tro, at der slet ikke eksisterede online shopping. Men det gør der, og vejlenserne har i den grad taget digitale indkøb til sig som en ny foretrukken forbrugsvane. En forbrugsvane, som man forventer vil vokse yderligere i den kommende tid. 

Antallet af online take away-bestillinger eksploderer

Online-livet forgrener sig naturligvis også ud i take away-kulturen. Den har nu eksisteret i snart 50 år, men ændringen henimod en mere digitalt organiseret take away-kultur har man aldrig set tidligere. Og både vejlensere, såvel som danskere i andre af landets større byer, gør i større grad brug af fænomenet. Måske især fordi udbuddet af mad er blevet så varieret. 

Take away er ikke længere blot synonym med fedtet og kalorierigt fast food, der er nu også kommet sushi, raw food kultur, veganske retter og andre gastronomiske fænomener ind i udbuddet. Det ændrer derfor klart på forbrugsvanerne i forbindelse med take away og har lokket en klart mere mangfoldig skare af nye forbrugere til.

Supermarkederne er blevet digitale

Vi har altid haft tradition for levering af dagligvareindkøb. Lige siden den lokale købmands bybud kom cyklende med kundernes varer på sin Long John, har danskere rundt omkring i landet fået bragt varerne hjem. Den nye ændring i forbrugsvaner er dog, at store dele af de danske kunder slet ikke møder op hos de fysiske købmænd og i supermarkeder længere. Også her har internet-alderen nemlig skabt radikale ændringer.

Via et besøg på supermarkedets online platform bestiller flere og flere vejlensere nu sine dagligvarer online og får dem leveret. Udviklingen har taget fart i de seneste par år, men ventes at stige yderligere i de kommende år, når flere online supermarkeder byder ind på markedet med online bestilling og levering. 

Turen i IKEA’ kan også snart være historie

Den eksplosive vækst i e-handel mærkes også hos de store bolig og livstilskæder som eksempelvis IKEA og andre lignende varehuse. Alene det faktum, at den store svenske varehuskæde sidste år valgte at droppe sit fysiske katalog til fordel for et online katalog, er historisk. Men det er igen blot et symptom og tegn på, at vejlensere, danskere og resten af Skandinavien er i en fortsat markant proces med at ændre sine forbrugsvaner.