Omsætningen på turisme stiger støt, og det anslås at mere end 2500 jobs i Vejle Kommune er skabt af turismen. Især overnatningssteder, spisesteder og butikker tjener godt på turisternes besøg.
Omsætningen på turister i Vejle Kommune er landets sjette-største og overgår for eksempel omsætningen i Odense og på solskinsøen Bornholm. Det viser en ny undersøgelse fra VisitDenmark. I 2017 brugte turisterne 2.000.000.000 kr. i Vejle Kommune, og det beregnes, at turismen skaber mere end 2.500 jobs her. Det er ca. 5% af de samlede arbejdspladser i Vejle Kommune.
Når turisterne i Vejle Kommune i 2017 købte varer, tjenester og oplevelser for to milliarder var der tale om en fremgang på 17% i forhold til året før. Fremgangen afspejles også på listen over danske kommuner, hvor turister lægger flest penge. Vejle er nu rykket tre pladser op ad listen og overgås kun af København, Aarhus, Aalborg og de to største sommerhuskommuner på vestkysten.
Flere ting trækker
Som vejlensere har vi ikke svært ved at få øje på kommunens herligheder. Vi har jo blandt andet en smuk og tilgængelig natur med mulighed for både afslapning og aktiviteter.
Som nærmeste større købstad til Billund finder en del turister vej til Vejle i forbindelse med et besøg i turistmagneten Legoland. Nogle turisters indgang til Danmark sker via Billund Airport, hvilket også har en positiv indvirkning på turismen i Vejle Kommune.
Vejle Kommune kan i høj grad også selv tiltrække turisterne. Dels har vi vores natur, men kommunen har også sine egne turistattraktioner. Blandt de store kan nævnes Givskud Zoo og Nationalmuseets afdeling Kongernes Jelling med Jellingestene tæt på. Også Egtvedpigens grav, landskabsskulpturerne i Tørskind Grusgrav, Bindeballe Købmandsgård, Casino Munkebjerg, Gorilla Park med flere tiltrækker turisterne.
Vejle by med spændende arkitektur, museer, cafémiljø, byliv og meget mere er naturligvis også et trækplaster i sig selv.
Hvem er turisterne?
Blandt turisterne på landsplan er cirka halvdelen danskere, men i Vejle er andelen endnu højere. Andre danskere har med andre ord øje på, at Vejle er et skønt sted.
I 2017 var der i Vejle Kommune 638.810 overnattende gæster, hvilket er en fremgang på 10% fra året før, til trods for at sommeren 2017 var kold og våd. 70% af de overnattende gæster var danskere.
På landsplan stod de tyske turister for en andel på 57% af de udenlandske overnatninger, men i Vejle-området er der højere sandsynlighed for at finde en svensker eller en nordmand i sengene.
I Vejle Kommune ses desuden en del børnefamilieturisme, der ikke overraskende sætter pris på børnevenlige aktiviteter. Cykelturisme er en anden type, som passer fint til Vejleområdet, da vi landskabsmæssigt har mange cykeludfordringer at byde på.
Også erhvervsturismen i form af for eksempel konferencegæster finder i stigende grad vej til områdets mødehoteller. Det er karakteristisk for erhvervsturisterne, at de bliver kortere end børnefamilieturisterne, men til gengæld bruger de 4,5 gange så mange penge pr. døgn.
Stærke strategier på området
Ikke overraskende er erhvervs- og turismechef i Vejle Kommune, Morten Damgaard Nielsen, glad for at flere danske og udenlandske turister kommer til Vejle.
Succesen falder sammen med gode konjunkturer, men i VisitVejle er man klar over, at den positive udvikling ikke mindst skyldes en bevidst strategi for turismeområdet. Angående børnefamilieturisterne har større attraktioner og otte kommuner sammen markedsført området som Europas bedste børnefamiliedestination. ”Det er rigtigt effektivt. Ingen af os kan tiltrække turister fra hele Europa, men hvis vi går sammen, kan vi lave nogle stærke produkter og en stærk markedsføring,” forklarer Rikke Sørensen, turismekonsulent fra VisitVejle.
Strategien handler ikke blot om at tiltrække turisterne, men omhandler også, hvordan man får turisterne til at blive længere. I den forbindelse kan man flere steder erhverve sig et ”Be Happy Pass”, der er et fordelskort, som skal forsøge at åbne turisternes øjne for mindre kendte turistattraktioner i kommunen.
Erhvervsfolk, cyklister og kinesere
Rikke Sørensen fortæller endvidere, at VisitVejle er ved at omlægge strategien, der skal sikre, at vejle-området også fremover tiltrækker rigtig mange erhvervsturister til konferencer, møder og messer i Vejle-området. Strategien lægges i samarbejde med hotellerne og andre vigtige interessenter på området.
Ligeledes satses på mere cykelturisme til Vejle-området, der byder på optimale forhold for cyklisterne – uanset om man vil prøve kræfter med de stejle bakker eller blot vil nyde den flotte natur på nærmeste hold i roligt tempo.
Fremadrettet arbejder VisitVejle desuden på i stigende omfang at tiltrække turister fra Kina. En del af strategien er også her at være i et tæt samarbejde med forskellige aktører. VisitVejle har endvidere gennem forskellige kurser søgt at hjælpe flere i branchen med at blive ”kina-klar” til morgendagens turister, fortæller Rikke Sørensen.
Turisterne har stor betydning
Ser man nærmere på, hvordan turisterne bruger deres penge, kan man se at de lægger en halv milliard kroner på caféer, restauranter og værtshuse. Ligeledes bruger turisterne 320 millioner i detailhandlen. Der er ingen tvivl om, at hvis ikke turisterne var her, måtte vi alle undvære flere af områdets butikker, caféer og restauranter.
Måske burde vi sommeren igennem sende turisterne et ekstra stort smil.