Sammen med Henrik Elkjær, som i sin tid var den ene halvdel af Brød & Co, har mange af skoleeleverne fra Kirkebakkeskolen skabt et nyt kunstværk, som kan opleves på skolen i Bredballe.
Når man hører om folkeskolen, får man ofte den opfattelse, at det hele går op i nationale tests, heldagsskole, tvungen lektielæsning og 12-karakterskalen, som handler om at være fejlfri, og ikke levner meget plads til, at tænke de store tanker, som sprænger rammerne.
Et nyt kunstværk på Kirkebakkeskolen i Bredballe passer dog på ingen måde ind i det billede. Bag projektet står Henrik Elkjær, kunstner, pædagog og tidligere medejer af Brød&co og Dorte Brøchner Jessen, kandidat i pædagogisk filosofi og stifter af Filosofaen.
Kunstnerne? Det er eleverne på skolen. Både eleverne i 8. klasse, 4. klasse, 3. klasse og 0. klasse har deltaget.
Hvad tager du med i din rygsæk? er titlen på det nye kunstværk, hvor kunst, filosofi og teknologi går hånd i hånd. Projektet går også hånd i hånd med Kirkebakkeskolens egen kernefortælling, som lægger vægt på modet til at fejle: ”Det er vigtigt at gøre sig umage og stå på tæer for at kunne nå helt til toppen. Men samtidig insisterer vi på at have modet til at turde fejle,” skriver skolen blandt andet.
Opdagelsesrejsende på egen skole
I foråret fik Henrik Elkjær en henvendelse fra skolen, og op til sommerferien havde han udarbejdet idéen
”Ideen gik ud på at lade børnene gå på opdagelse, som en slags antropologer, på deres egen skole, med et kamera så de kunne finde vinkler og motiver, som kunne bruges til collagen. Derudover skulle eleverne skrive sætninger til billederne efter oplæg af mig,” fortæller Henrik Elkjær.
Et par eksempler på billeder og tekst:
Foruden den store billedcollage, består kunstværket også af en række nøgleringe med elevernes livssætninger, og Dorte Brøchner Jensen har sammen med 8.klasses-eleverne haft filosofisk samtalesalon.
Skal mærkes - og ikke måles
At projektet stritter i en anden retning end mange af de seneste tiltag, som er lavet til folkeskolen, er Henrik Elkjær ganske bevidst om.
”Vi sigtede på at arbejde med mellemrum og fællesskab, og meget af det, som ikke kan måles – men mærkes. Og mærkes kunne det, for ungerne var skarpe, rummelige, eftertænksomme, filosofiske og modige – og virkelig gode til at hjælpe hinanden, og styrke hinanden, når det var svært,” siger han og tilføjer:
”Det var virkelig spændende at arbejde med lærere, som havde mod og tro på deres unger til at virkeliggøre projektet. Dem skylder vi en stor tak.”
Der var fernisering på kunstværket i torsdags, og man er velkommen til at slå et smut forbi Kirkebakkeskolen og opleve kunstværket.