Cecilie genfandt glæden ved at gå i skolen

20-årige Cecilie Brændgaard har ad to omgange været elev på Fritidsskolen i Vejle. Begge gange har det været præcis dét, der skulle til, for at få livet tilbage på sporet.

Med en mere end glimrende studentereksamen bag sig kan man hurtigt få det sådan, at skoletiden pludselig er meget langt væk. Da der samtidig er en tendens til at lægge afstand til de dårlige oplevelser og i stedet huske på de gode, så er mange nyudklækkede studenter hurtigt videre. Men ikke Cecilie Brændgaard, der blev student fra Rødkilde Gymnasium sidste år. ”Det har virkelig været et slid undervejs, og det gælder både årene i gymnasiet og tiden i folkeskolen,” fortæller den 20-årige vejlenser.

Mistede troen på egne evner

I dag er hun taget på backpacker-tur i Asien, men inden afgang indvilligede hun i at fortælle lidt om, hvorfor hun valgte at tage lektioner i Fritidsskolen.

”Jeg gik egentlig i Mølholm Skole, men i fjerde klasse skiftede jeg til den lokale Rudolf Steiner-skole. Det var et godt skifte, men med tiden mistede jeg virkelig motivationen og troen på egne evner,” fortæller Cecilie Brændgaard.

Hun havde gennem mange år drømt om at blive skuespiller, og efterhånden som hun kom i 9. klasse blev hun opmærksom på, at det ville være rigtig godt at hæve karakteren i engelsk.

”Jeg lå på det tidspunkt til at få 02 eller 4, og hvis man vil noget inden for skuespilverdenen, så skal man altså præstere,” fortæller hun.

Ville gerne være god til engelsk

Hun var bange for at række hånden op i timerne, og hun oplevede engelsktimerne som fulde af nederlag. Cecilie Brændgaard havde mistet troen.

”Jeg ville virkelig gerne være god til engelsk, men jeg forstod ikke lærerens spørgsmål, og det blev bare sådan, at timerne skulle overstås,” fortæller hun.

En fest blev vendepunktet for Cecilie Brændgaard. Ved festen kom hun til at snakke med Martin Juul, der på det tidspunkt var i fuld gang med at etablere Fritidsskolen sammen med Søren Vejle. Cecilie Brændgaard arrangerede et møde med Martin, og derfra så hun sig faktisk ikke tilbage.

Satte nye mål hver gang

”Det var det helt rigtige for mig, for jeg var den eneste i ”klassen”. Martin spurgte mig, hvor god jeg gerne ville være, og jeg svarede, at jeg bare gerne ville kunne være med i engelsktimerne,” forklarer Cecilie Brændgaard.

Fritidsskolen er et supplement til elever, der kan profitere af ekstra undervisning. Det er ikke et alternativ til foleskolen, men en skole, som forsøger at give deres elever faglige og personlige redskaber den kan bruge i den daglige undervisning. "Har man svært ved lektierne, ligger hjælpen ikke i at få dem lavet men derimod i, at man opnår den viden der skal til, således at man ikke længere har brug for hjælpen," forklarer Fritidsskolen selv på deres hjemmeside.

Cecilie Brændgaards undervisning i Fritidsskolen var en kombination af spil, leg med ord og lektiehjælp. Og en hel del grammatik- og oversættelsesopgaver.

”Jeg læste en masse tekster på engelsk, og jeg fik at vide, at jeg selv skulle slå de ord op, som jeg ikke forstod. Og efter noget tid begyndte vi at sætte mål. Det kunne handle om, at jeg til næste gang skulle have rakt hånden op mindst en gang i hver engelsktime. Og næste gang to gange i hver time,” forklarer Cecilie Brændgaard.

Langsomt men sikkert blev hun mere tilstedeværende i klassen - og hun fik styr på det engelske.

Den helt rigtige lærer

Ved folkeskolen afgangseksamen i 9. klasse landede hun to sikre 12-taller, og selv om det ikke var målet, så var det jo heller ikke ligefrem træls.

”Jeg er ikke i tvivl om, at det er Martins fortjeneste, at det gik så godt. Han har bare været den helt rigtige lærer for mig, og har givet mig masser af opbakning hele vejen igennem. Han har virkelig været fleksibel i undervisningen og fantastisk til at inspirere mig,” siger Cecilie Brændgaard.

Hendes første periode i Fritidsskolen strakte sig over et lille halvt år - fra årsskiftet i 9. klasse til eksamen i juni. Men det var ikke den eneste gang, at hun kunne hente hjælp og opbakning i Fritidsskolen.

Et trygt sted at lære

Efter et år på efterskole gik turen til Rødkilde Gymnasium i 2014. Her var niveauet naturligvis hævet, og derfor valgte Cecilie Brændgaard hurtigt at hente assistance hos Martin Juul og Fritidsskolen.

”Det har begge gange været en helt enorm stor hjælp. Noget af det, der er fantastisk ved Fritidsskolen er, at det er så trygt at komme der. Det er noget helt andet end at sidde i en klasse, hvor der er 26 andre elever, som vurderer en, når man rækker hånden op. Eller måske gør de ikke det, men sådan kan det godt føles,” forklarer hun.

”Det var fedt at finde ud af, at jeg faktisk godt kunne lære de her ting, og at jeg kunne blive bedre i det enkelte fag. Være mere med i timen og markere sig, uden at læreren ligner et spørgsmålstegn,” siger Cecilie Brændgaard.

Cecilie Brændgaard peger også på, at de individuelle undervisningsforløb, hvor man tager hensyn til den enkelte elev, er det helt rette.

Skal trække vejret ned i maven

I dag er et år siden, at Cecilie Brændgaard forlod Rødkilde Gymnasium med ret så fine eksamenspapirer i hånden: ”Det har været så god en oplevelse, fordi det lige pludselig ikke længere føltes som en pligt at gå i skole.”

Som sagt er Cecilie Brændgaard i øjeblikket i Asien, hvor sabbatåret skal nydes i fulde drag. Efter at have arbejdet i to forskellige jobs samtidig siden studentereksamen, er tiden inde til at trække vejret helt ned i maven.

Hvad fremtiden byder på, det kan kun tiden vise. Men Cecilie Brændgaard har da et par idéer.

”Jeg drømmer fortsat om at blive skuespiller, men jeg har også fundet ud af, at klinisk diætist virker interessant. Nu må vi se, karaktererne gør heldigvis, at mulighederne er noget bedre, end jeg havde turdet håbe på, pointerer hun.

Du kan læse mere om Fritidsskolen på deres hjemmeside her.