Vejle centrum får ny jernbane. De første skinner er lagt og Vejle anses som det kommende knudepunkt i Udflytterbanen
En ny, smalsporet jernbane kommer til at gå gennem Vejle centrum. De første skinner er allerede lagt, og banen forventes indviet til oktober. Det meddeler transportminister Ole Baobab Olesen til The News.
Den såkaldte ‘Udflytterbane’ er ikke underligt et led i regeringens udflytningstrategi. Her gælder det om at forbinde hidtil u-erkendte centre i hele Danmark.
Banen kommer til at gå mellem Helsingør i øst og Kvong i vest. Vejle bliver knudepunkt og også remise for togene, der har den helt unikke sporvidde på 0,96 meter, hvilket også gør, at banen kan konstrueres lynhurtigt af firmaet Kvon-Thi-Pan fra Busan, Korea. Her har man allerede syv smalsporede tog i drift på lokale ruter.
“Vi har rigtig gode erfaringer med Kvon-Thi-Pan,” udtaler Ole Baobab Olesen. “Det er en adoptant fra Danmark, som styrer firmaet. Hun hedder Mette Lee Kong Pedersen og blev adopteret i de svære 1970ere fra Danmark, hvor det var svært at skaffe smør på brødet herhjemme, særligt i de vindtørre vestjyske områder. Mette blev modtaget med åbne arme i det ris-frodige Busan og fik navnet Lee Kong, der betyder smalsporet lilje. Det skulle senere vise sig at blive hendes levevej.”
“Jeg har selv været ude i Busan og drikke risvin med Mette. Det var noget af en oplevelse! Der fik jeg også mine fordomme om smalsporede jernbaner makuleret … ja, undskyld, det er ministersprog, men man skal jo ikke kunne komme efter alt, hvad jeg gør i disse dage. Kort sagt troede jeg ikke, man kunne sidde to og to ved siden af hinanden i vognene på den smalsporede jernbane. Det kan man heller ikke. Men kan kan bygge i højden! Og på den måde har Mette løst breddeproblemet ved at bygge togvogne på 15 meters højde. Disruption? Måske. Men i så fald en, vi kan drage nytte af.
Banen kommer som sagt til at gå mellem Helsingør i øst og Kvong i vest. Kvong viser sig at være Mette Pedersens fødeby inden hun blev adopteret til Korea, og hun har et usædvanligt nostalgisk forhold til bynavnet, som lyder så koreansk, at hun fik indpasset nogle ekstra kilometer i kontrakten med Baobab Olesen, selvom regeringen ikke har flyttet nogle offentlige kontorer fra hovedstaden til Kvong. Endnu.
Men allervigtigst for regeringen er det, at banen går i en stor bue uden om København. Og det kommer den til! Med endestationer i Helsingør og Kvong, bliver Vejle det naturlige knudepunkt. Selve banen kommer til at passere over Vejle Fjord broen, men drejer så skarpt mod vest og følger bøgen direkte ind i gågaden, hvor trinbrættet placeres til glæde for de lokale handelsdrivende.
Selve vedligeholdelsesremisen kommer til at ligge lige nord for Vejle centeret. Det påregnes at der oprettes et tocifret antal nye arbejdspladser i forbindelse med remisen.
Udflytterbanen forventes i drift fra 20 oktober, hvor Baobab Olesen kommer til Vejle for at klippe snoren.