Headhunting - hvad handler det om?

Foto: Shutterstock

Annoncørbetalt indhold

Du har sikkert hørt headhunting omtalt i folkemunde, men hvad er det egentlig for en størrelse? Begrebet headhunting dækker over en proces, hvor man rekrutterer specifikke kandidater til en stilling. Det er altså lidt en "omvendt proces", hvor du ikke selv er aktivt jobsøgende, men jobbet kommer til dig i stedet for.

I denne artikel kan du blive lidt klogere på, hvad headhunting egentlig er for noget.

Hvem er headhuntere?

Headhuntere er en decideret profession bestående af erfarne og dygtige headhuntere, som kender til det brede arbejdsmarked. De er også eksperter i at matche den perfekte kandidat med den specifikke arbejdsstilling. Men hvordan pokker gør de det?

Faktisk kan hvem som helst blive headhuntet til en stilling, men det kræver at du har en synlig arbejdsprofil, som er let at finde. Typisk bruger en headhunter profiler på LinkedIn for at finde sine kandidater, så hvis du gerne vil headhuntes, så start med at opdater din LinkedIn profil.

En headhunter shanghajer dig til en stilling

Når en headhunter finder en potentiel kandidat, så tager de direkte kontakt og komme med et fristende arbejdstilbud. Hvis den potentielle kandidat går med om bord, så kommer man igennem en diskret rekruttering.

Det kan nemlig godt være at kandidaten allerede sidder i en anden stilling. Derfor er diskretion en vigtig del af en hver headhunters arbejde. Man skulle nødig komme i problemer med sin nuværende chef, mens man tjekker andre muligheder på arbejdsmarkedet.

Du kan headhuntes til alting

Uanset hvilken branche du befinder dig i, så kan du blive headhuntet. Headhuntere er aktive på hele arbejdsmarkedet, så uanset om du arbejder for en stor virksomhed, en restaurant eller på en skole, så kan du blive kontaktet af en headhunter.

Oftest ser man headhuntere være aktive i at finde kandidater til manager- og lederpositioner, men det er bestemt ikke udelukkende begrænset dertil.

En bedre chance for at blive headhuntet

Du kan faktisk selv øge dine chancer for at blive headhuntet. Det kræver at du arbejder grundigt med din LinkedIn profil og andre arbejdsnetværker, som du er aktiv på. En headhunter kigger normalt efter arbejdsprofiler, hvor erfaring, uddannelse og resultater er synliggjort. Jo mere en headhunter har at gå ud fra, desto større chance er der for, at du bliver kontaktet.