Vejlenserne skal kunne se frem til væsentligt bedre service i byens butikker i fremtiden. Så skarp var meldingen fra City Vejles formand, Mikkel Niess i aftes fra scenen i Torvehallerne i Vejle.
Til generalforsamlingen hos City Vejle i går aftes var formand Mikkel Niess helt klar i spyttet: "Vi knokler for vores kunder, men vi må bare knokle endnu hårdere. Sandheden er, at når internethandlen en dag fylder 50 % af vores samlede forbrug, vil der kun være plads til 29 deciderede handelsbyer i Danmark ifølge en rapport fra danske ICP (institut for centerplanlægning, red.) – og her skal Vejle være på landkortet."
Helt så dystert ser personlig shopper og salgscoach, Christina Wedel ikke på det. ”Det er helt simpelt,” siger hun. ”Hvis ikke jeres sælgere performer godt nok, er det fordi, I ikke har lært dem det!” fortsætter hun og tager et opgør med ”Kan jeg hjælpe dig med noget”-sælgerne i butikkerne. "Vi skal tilbage til de gamle dyder fra Damernes Magasin fra Matador og give kunderne noget, der er værd at komme tilbage efter. Og her er det vigtigt, at vi tør sælge. Altså rigtigt sælge og på den måde dække vores kunders behov, og ikke bare spørge dem, om der er noget, vi kan hjælpe med," slutter hun.
Slut med at tude over internethandlen
Det var på alle måder en aften, hvor byens handlende fik sig noget at tænke over med hjem i bæreposen. Ifølge virksomheden Brand Heroes og Innovationsnetværket Service Platform, er det slut med at tude over nettets indhug i detailhandlen. Med et reelt fokus på kundens behov, mod til at sælge fremfor at ekspedere og modet til at markedsføre sig anderledes og evt. benytte sig af ”influencer marketing,” er der masser af muligheder for at booste salget i de fysiske butikker. "Så bare kom i gang," lød det fra Heidi Svane Pedersen fra Service Platform.
Generalforsamling og Detailhandelsaften 2018
De vise ord faldt på en aften, hvor City Vejle havde inviteret foreningens medlemmer til generalforsamling efterfulgt af ”Detailhandelsaften 2018,” hvor bl.a. byens bedste butikker og servicevirksomheder fik overrakt præmier for at være ”Vejles Bedste.”
Ny bestyrelse
Der blev plads til nye profiler i City Vejles bestyrelse.
City Centret Marys gav afkald på deres faste plads i bestyrelsen og Orla Dambo, som de sidste år har fungeret som Marys medlem, har valgt at trække sig. Det samme gjorde Claus Wædeled, som har siddet i bestyrelsen i to år. Endvidere takkede Morten Buch fra Herremagasinet BUCH af efter ét år som næstformand.
De nye ansigter i City Vejles bestyrelse er:
Michael Mola Schrøder, direktør for netværket NOX
Niels Flemming Hansen, Holst Sko
Torben Bang, Managing Partner i Skov Advokater
Johnny Jacobsen, Restauratør, Restaurant Flammen
Herudover fortsætter følgende medlemmer og suppleanter:
Mikkel Niess, Formand
Kenneth Bechmann, Filialdirektør, Saxo Privatbank (Ny næstformand)
Kamilla Schoop, Butikschef, Bahne
Claus Brændgaard, Center Manager, Citycentret Bryggen
René Aarby Sørensen, Adm. direktør, Hotel Munkebjerg
Dorthe Falcher, Bladchef, Jysk Fynske Medier (suppleant)
Søren Søltoft Holmboe, Managing Partner, PUFFERFISH (suppleant)
Aftenen blev rundet af af Klassens Tykke Dreng, som med en blanding af vanvittig humor, helium, linolie og absurd teater, fik City Vejle helt op ad stolene. Og det er i sig selv godt gået efter en lang aften med taler, indlæg og generalforsamling.
Citychefen, Marianne Jeppesen, og hendes piger fra kontoret var da også yderst tilfredse. Sammen tegner de den daglige drift af City Vejle. Og det var tydeligt for enhver, at året der er gået har budt på et hav af aktiviteter. Men som Marianne siger: "2018 bliver kun endnu vildere."
Hvad kan Vejle?
Kommunaldirektør Niels Aagesen slog også et slag for den strategi, der har placeret Vejle som den sjettestørste handelsby i Danmark. I Vejle har vi valgt samle byen. Samle kulturen, samle handlen og på alle måder bare samle i stedet for at sprede. Taberne derimod har valgt at sprede, sagde han, og viste et billede af Kolding Storcenter. Og således sluttede en aften i detailhandlens tegn.