Vigtige punkter når du laver en EAN faktura

Hvad er en EAN faktura? Hvordan sender jeg en EAN faktura? Hvor kan jeg få hjælp til det henne? Det er gode spørgsmål, som du måske har stillet dig selv eller dine kollegaer, hvis du eller I har prøvet at skulle lave sådan en.

Det lyder måske omstændigt på grund af navnet, men det behøver det slet ikke at være. Der er nemlig masser af måder, hvorpå du kan sende en EAN faktura, og når først du har prøvet det nogle gange, så er det slet ikke så svært.

Hvis du er interesseret i at forstå det ordentligt, så skal du blot læse med herunder, hvor du har mulighed for i punktform at få at vide, hvad en EAN faktura egentlig er, og hvad du skal vide om den. Du kan også få at vide, hvordan du sender den, og hvordan du eksempelvis kan bruge Dinero, der gør det helt enkelt for dig at sende den.

Hvad er en EAN faktura, og hvad skal jeg vide om den?

Herunder får du lidt information om, hvad sådan en faktura er og de vigtigste ting, du skal vide om den:

  • En EAN faktura er blot en fakturering, der adskiller sig fra almindelig og elektronisk fakturering. Det gør den, fordi der i stedet skal fremgå et 13-cifret EAN-nummer og din reference på fakturaen
  • Den bliver primært brugt til offentlige instanser og virksomheder
  • Alle offentlige instanser og virksomheder er oprettet i NemHandelsregisteret
  • Fakturaen bliver udskrevet eller sendt på en bestemt slags elektronisk måde og bliver derefter indlæst i et bestemt slags system, og den bliver altså ikke sendt via post eller mail.
  • EAN står for European Article Numbering
  • Hvis en virksomhed leverer varer eller ydelser til kommuner, regioner eller ministerier, er det udelukket at bruge andet end en EAN faktura, når de sender regningen til dem
  • Hvis du starter din egen virksomhed, får du et 13-cifret nummer, som kun er dit (og altså din virksomheds), og som du kan bruge til lige netop dette formål.

Det kan virke lidt forvirrende, men det behøver det slet ikke at være. Det er blot en faktura og en bestemt måde at håndtere tingene på, som du skal bruge, hvis du har din egen virksomhed, eller du gerne vil have det.

Hvordan sender jeg en EAN faktura?

Når du skal sende en EAN faktura, kan det måske virke lidt besværligt til at starte med. Det skal nemlig gøres på en bestemt måde, og det er en del anderledes end almindelig fakturering.

Fakturaen skal sendes og hentes i et bestemt format, der hedder OIOUBL. Du kan finde flere steder på nettet, hvor du kan finde skabeloner til at sende en EAN faktura, og du kan på den måde være nogenlunde sikker på, at det bliver gjort helt præcis, som det skal gøres.

Hvis du gerne vil være helt sikker, så kan det dog være en god idé at undersøge nærmere, hvilke sider, der kan hjælpe dig på den helt rigtige måde. Så der ingen tvivl er, om du har gjort det rigtigt. Dinero er et eksempel på en side, der kan hjælpe dig, og hvis du ønsker deres hjælp, kan du læse om det i næste afsnit.

Dinero hjælper dig med din faktura

Hvis du ønsker at sende en EAN faktura kan det være en god idé at bruge Dinero. Dinero gør det nemlig nemt og overskueligt for dig at sende sådan en, og hos dem skal du faktisk bare oprette en helt almindelig faktura. Når du derefter har indtastet alt, der skal indtastes, så vælger du ”Send som”, og så vælger du ”E-faktura (EAN)”. Til sidst indtaster du kundens EAN-nummer, og så sender du fakturaen afsted. Og så er det ovestået!