Ny Legoklods hjælper blinde og synshandicappede børn med at læse

Foto: LEGO

Motiveret af fortællinger og ideer fra blinde rundt omkring i verden vil legetøjsgiganten i samarbejde med blindeorganisationer hjælpe blinde og synshandicappede børn med at lære gennem leg med hjælp af ny slags Legoklods.

LEGO Fonden og LEGO Koncernen offentliggør i dag deres støtte til et banebrydende projekt, der skal hjælpe blinde og synshandicappede børn med at lære punktskrift på en sjov og engagerende måde ved hjælp af blindskriftstilpassede Legoklodser. Projektet LEGO Braille Bricks vil blive afsløret onsdag på Sustainable Brands Conference i Paris, Frankrig.

Konceptet bag LEGO Braille Bricks blev først foreslået til LEGO Fonden i 2011 af Dansk Blindesamfund og igen i 2017 af den brasilianske Dorina Nowill Foundation for the Blind. Det er siden blevet videreudviklet i tæt samarbejde mellem blindeforeninger i Danmark, Brasilien, Storbritannien og Norge, og de første prototyper bliver lige nu koncepttestet i de samme lande.

"Med de tusindvis af lydbøger og computerprogrammer, der nu er tilgængelige, lærer færre børn at læse punktskrift", siger Philippe Chazal, fra Den Europæiske Blinde Union. "Dette er særlig kritisk, når vi ved, at punktskriftsbrugere ofte er mere selvstændige, har et højere uddannelsesniveau og bedre beskæftigelsesmuligheder. Vi er overbeviste om, at LEGO Braille Bricks kan bidrage til at øge interessen for at lære punktskrift, så vi er begejstrede for, at LEGO Fonden gør det muligt at videreudvikle dette koncept og bringe det til børn rundt om i verden."

LEGO Braille Bricks bliver støbt med samme antal knopper, der bruges til individuelle bogstaver og tal i punktskriftsalfabetet, mens de forbliver fuldt kompatible med LEGO System i Leg. De kan med andre ord bygges sammen med almindelige LEGO klodser.

Hver klods har påtrykt det konkrete bogstav eller tal, således at lærere, elever og familiemedlemmer kan interagere på lige vilkår. Denne geniale kombination tilfører en helt ny og legende tilgang til at gøre blinde og synshandicappede børn interesseret i at lære punktskrift, så de kan udvikle en bred vifte af færdigheder, der er nødvendig for at trives og lykkes i en tempofyldt verden.

LEGO Group Senior Art Director, Morten Bonde, som lider af en genetisk øjenlidelse, der gradvist gør ham blind, har fungeret som intern konsulent på projektet. Morten har i øjeblikket 4-graders syn tilbage men er fast besluttet på ikke at lade hans tab af syn begrænse ham.

"At opleve reaktioner fra både elever og lærere til LEGO Braille Bricks har været enormt inspirerende og mindede mig om, at de eneste begrænsninger, jeg vil møde i livet, er dem, jeg selv skaber i mit hoved. Børnenes engagement og interesse for at være selvhjulpne og inkluderet på lige vilkår i samfundet er så tydeligt. Jeg er rørt over at se den indvirkning, produktet har på at udvikle blinde og synskadede børns akademiske selvtillid og nysgerrighed allerede i en tidlig fase.”

Produktet testes lige nu på dansk, norsk, engelsk og portugisisk, mens tysk, spansk og fransk bliver testet i 3. kvartal 2019. Det endelige LEGO Braille Bricks sæt forventes lanceret i 2020 og vil blive distribueret gratis til udvalgte institutioner gennem deltagende partner netværk på de markeder, hvor testning udføres med partnere. Æsken vil indeholde ca. 250 LEGO Braille Bricks, der dækker hele alfabetet, tallene 0-9, udvalgte matematiske symboler og inspiration til undervisning og interaktive lege.

"Blinde og synshandicappede børn har drømme og ambitioner for deres fremtid ligesom seende børn", siger John Goodwin, administrerende direktør for LEGO Fonden. "De har de samme ønsker og behov for at udforske verden og socialisere sig gennem leg men møder ofte ufrivillig isolation som følge af udelukkelse fra aktiviteter. I LEGO Fonden mener vi, at børn lærer bedst gennem leg og på den vis udvikler en bred vifte af færdigheder, såsom kreativitet, samarbejde og kommunikation, som de har brug for i den 4. industrielle revolution. Med dette projekt introducer vi en legende og inklusiv tilgang til at lære punktskrift for børn. Jeg håber, at børn, forældre, plejere, lærere og praktikere over hele verden vil være lige så spændte som vi er, og vi kan ikke vente med at se den positive indvirkning."

Facts:

WHO vurderer, at der på globalt plan er 19 millioner synshandicappede børn. Af disse har ca. 1,4 millioner børn irreversibel blindhed.

Omkring 75% af europæiske voksne med et synshandicap er arbejdsløse. For hele gruppen af handicappede i Europa er 53% arbejdsløse. Arbejdsløshed er tæt forbundet med diskrimination, fattigdom og social udstødelse (kilde: European Disability Forum og European Blind Union).

I USA lærer kun 10% af de blinde børn at læse blindeskrift sammenlignet med over 50% i 1950'erne (National Federation of the Blind report). Men ifølge American Printing House for the Blind, er der tegn på, at tendensen endelig vender med offentligheden, der genvinder troen på vigtigheden af at lære blindskrift på trods af avancerede digitale hjælpemidler til blinde.

Børn med handicap møder ofte udfordringer med skolesystemet, specielt fordi der ikke er tilstrækkelige ressourcer (kilde: European Disability Forum og Human Rights Watch).

LEGO Braille Bricks konceptet er i første omgang blevet testet med Dansk Blindesamfund, Dorina Nowill Foundation for the Blind (BZ), Royal Institute of Blind People (UK); Leonard Cheshire (UK) og Blindeforbundet Norge (NO).