Dørene til massekompensation for lange flyforsinkelser blev slået åbent i oktober 2012 efter en milepæl afgjort af EF-Domstolen.
Det præciserede, at passagererne var berettiget til kompensation for lange forsinkelser (så længe de opfyldte de fastsatte kriterier) efter en udfordring fra nogle flyselskaber. For mere information om flyforsinkelse kompensation - gå til Airhelp.
Du kan muligvis få erstatning i henhold til EU-loven, hvis din flyvning enten:
- Er tilbage fra Storbritannien, Den Europæiske Union (EU), Island, Norge eller Schweiz
- var med et europæisk flyselskab og landede i Storbritannien, EU, Norge eller Schweiz, uanset hvor du flyver fra
Hvis dit fly er forsinket i 3 eller flere timer
- Har du ret til erstatning, hvis flyvningen ankommer mere end 3 timer for sent, og det er flyselskabets fejl - for eksempel hvis de ikke fik tilstrækkelige bookinger, eller der var en teknisk fejl.
- Det er usandsynligt, at du får kompensation, hvis forsinkelsen skyldes noget uden for flyselskabets kontrol, som dårligt vejr eller en sikkerhedsrisiko.
Du er berettiget til et beløb af kompensation afhængigt af:
- Afstanden af dit fly - check din flyafstand på WebFlyers websted
- Forsinkelsens længde - hvor sent du kommer til din destination
- om du flyver til en EU eller en destination uden for EU
Hvis dit fly er forsinket i 5 timer eller mere
Du behøver ikke tage flyvningen, hvis den er forsinket 5 timer eller mere. Det er ligegyldigt, hvis fejl forsinkelsen er eller afstanden af flyvningen.
Hvis du ikke tager flyvningen
Flyselskabet skal lovligt give dig følgende:
- Tilbagebetale de fulde omkostninger ved flyvningen
- En fuld refusion for andre flyvninger fra flyselskabet, som du ikke vil bruge i samme booking, fx et fremad eller returflyvning
- hvis du er på vej gennem en rejse, en flyvning tilbage til lufthavnen du oprindeligt fly fra
Tal med en person fra flyselskabet, så snart du beslutter dig for ikke at tage flyet.
Hvis du tager flyet
Du kan kræve erstatning for op til € 600, hvis forsinkelsen er flyselskabets fejl - afhængigt af flyets afstand og destination, og hvor sent det ankom. Det kunne have været dit flyselskabs skyld, hvis der var et teknisk problem, eller de overbookede.
Det er usandsynligt, at du får erstatning, hvis forsinkelsen skyldes noget uden for flyselskabets kontrol, som dårligt vejr eller en sikkerhedsrisiko.
Hvis dit fly er aflyst
Du har ret til enten:
- En fuld refusion - inklusive andre flyvninger fra flyselskabet, som du ikke vil bruge i samme booking som f.eks. Videre- eller returflyvninger
- Et erstatningsfly til at komme til din destination
Hvis du er på vej gennem en rejse, og du ikke ønsker et erstatningsfly, har du også ret til et fly tilbage til den lufthavn, du oprindeligt var fra.
Du har også en juridisk ret til:
- Hjælp med omkostninger - hvis aflysningen forsinker dig 2 eller flere timer
- kompensation - hvis du skulle blive forsinket 2 eller flere timer af det udskiftede fly, der tilbydes, og du fik mindre end 2 ugers varsel
- Hvis flyselskabet kan bevise, at aflysningen skyldtes »ekstraordinære omstændigheder«, betales der ingen kompensation.
Ekstraordinære omstændigheder er situationer uden for flyselskabets kontrol, f.eks. Sikkerhedsrisiko, politisk ustabilitet eller svær vejr, der gør flyver farligt. Forsinkelser og aflysninger på grund af strejke hos ikke-flyselskabspersonale (for eksempel bagagehåndteringspersoner) er normalt også inkluderet i denne kategori. Stød fra flyselskabets personale betragtes ikke som en ekstraordinær omstændighed.