Stort rockikon fra 70'erne gæster forårsudstillingen i Børkop

Foto: Pressefoto

Når årets forårsudstilling i Kunstforeningen K72 åbner, så bliver det formentlig ikke kun en fryd for øjet. Dette forår skal gallerigængerne også spidse ørerne for årets tema er: "når musikere - også - er billedkunstnere".

Udstillingen, som finder sted i Gauerslund Sognehus i Børkop, løber over fire dage i påsken, hvor de besøgende kan se værker fra Franz Beckerlee,  Mogens Leander, Randi Platz og Mir Bredberg Weber.

Alle fire kan både skrive musiker og billedkunstner på cv'et. Det mest kendte navn tilhører dog nok uden tvivl Franz Beckerlee, som i 1969 dannede bandet Gasolin sammen med Willi Jønsson og Kim Larsen. Bandet fyldte hele tilværelsen frem til 1978.

I dag laver Franz Beckerlee primært malerier. 2008 var tredje gang han blev antaget på Charlottenborgs forårsudstilling. Der appelleres til flere sanser i Franz Beckerlees kunst

Som Torben Weirup - kunstanmelder i Berlingske Tidende - skrev om Beckerlee.

"Det er ellers sjældent, musikere, skuespillere, politikere, entertainere og andre fra underholdningsbranchen har held med også at forsøge sig som billedkunstnere. Som regel er resultatet blot kuriøst. Ikke i Beckerlees tilfælde."

Mogens Leander har gennem længere tid beskæftiget sig med bronzeportaler. Levn fra antikkens græske og romerske bygningsværker omsættes til nærværende værker, der visuelt gengiver – at tidens tand har tæret på de 2000-årige bygningsværker. På trods af dette står de stadig som vidnesbyrd over fortidens arkitektoniske mesterværker.

Hvorimod Randi Platz er uddannet keramiker fra Kolding Kunsthåndværkerskole i 1985, og har haft eget galleri siden 1999. Alle keramiktingene bliver udført i hånden på værkstedet for at bevare det unikke og specielle håndværksmæssige udtryk. Der arbejdes med mindre serier af brugsgenstande og dekorative objekter, der findes både funktionelle og historiefortællende, med et strejf af humor. Keramikken er meget holdbar og tåler både frost og opvaskemaskine

Mir leder hele tiden efter lyset når hun arbejder og forsøger at få det frem igennem kontraster. Hun maler akrylmalerier med motiver som oftest består af indtryk, lys og stemninger fra naturen. Da det ikke kun er i det sete, men det oplevede, både i det store perspektiv og det nære, bliver hendes malerier ekspressive naturabstraktioner. Mir arbejder konstant med at finde en balance mellem det abstrakte og det konkrete, mellem kaos og orden. Oftest i klare farver og helst malet i det fri.