En af de nyeste forretninger i Bredballe Centeret er åbnet af Markus Bischoff, der har ført sin drøm om at blive selvstændig ud i livet. Han er indehaver af butikken Vores Optiker, der sælger stel og brilleglas.
Blandt de røde murstensfacader i Bredballe Centeret er der travlt på en tirsdag i september. Handlende med indkøbsposer og tøjrede hunde, der kigger længselsfuldt efter de forbipasserende, præger formiddagen. Det er her Markus Bischoff har åbnet sin optiker. Selv er han vokset op i det vestlige Berlin, men har de otte år boet i Bredballe sammen med sin kone og børn.
Markus Bischoff blev uddannet optiker i 1986, og de seneste mange år har han arbejdet ved Optik Hallmann i Horsens, hvor han var butikschef. Han har altid selv været, hvad han kalder en “overengageret medarbejder”, der lagde meget tid og energi i sit job. Når han havde fri, gik han dog og drømte en smule om at starte sin egen butik. 1. april blev den drøm virkelighed, da Vores Optiker åbnede i Bredballe Centeret.
Han er glad for butikkens placering i centret, hvor flere og flere får øjnene op for ham.
“Der bliver bygget om herude, så der sker noget i centret. Lige nu venter vi på nye naboer, som skal flytte ind i de tomme butikslokaler. Tingene tager selvfølgeligt tid, men jeg oplever at flere og flere kommer forbi butikken, men de skal jo lige opdage, at vi ligger her,” siger Markus Bischoff.
Indtil videre har livet som selvstændig ikke skræmt ham.
“Slet ikke. Det er lidt som at være butikschef. Der arbejder man som en selvstændig uden at være selvstændig. Her har jeg bare fået mere ansvar og ingen ferie,” siger Markus Bischoff imens han griner.
Simpelt og ærligt
Det kan ind imellem være en kamp at finde et par glas, som ens øjne har godt af, der passer i lige netop det stel, som man gerne vil gå med. Derfor har Markus Bischoff investeret i en slibemaskine, så han kan udskære glassene på stedet, så kunderne ikke skal vente mere end 15 minutter, før deres nye briller er klar.
Det er blevet taget godt imod, fortæller han. Det er hans forskellige pakketilbud også. Han har sammensat dem, så kunderne både får stel, slibning, glas og forsikring med i ombæring. Den gennemsigtighed sætter kunderne pris på.
“Jeg synes, at det er simpelt og ærligt. Det er til at finde ud af og gennemskue. Jeg kunne godt lave reklamer som mine konkurrenter, hvor jeg lover en masse og så ikke holder det, men det vil jeg ikke. Vores Optiker skal ikke være den slags butik, hvor det hele tiden bliver dyrere og dyrere, når man skal købe nye briller,” slår Markus Bischoff fast.
Optikeren vil i stedet fokusere på at have et stort udvalg af stel i mange farver, så der er lidt til alles smag. De dyre mærker satser han ikke på. Det kan ikke betale sig.
“Langt de fleste gange kommer en brillebruger ind og vil have et par briller, som de ser godt ud i og ser godt med. Det er vigtigere end hvilket navn, der står på siden af stellet.