Shazam! - en slatten omgang superhelt

'Shazam!' er det seneste skud på stammen i film, hvor historierne har deres ophav i tegneserier fra det amerikanske forlag DC Comics. Foto: Warner Brothers

Biograferne bliver i disse dage oversvømmet af superheltefilm. Senest har vi fået DC's 'Aquaman' og Marvels 'Captain Marvel'. Men imens vi venter på det helt store actionbrag i 'Avengers: Endgame', kan vi hygge os med DC's nyeste film 'Shazam!'. Sådan da.

Billy Batson (Asher Angel) er 14 år, og lever et liv i tumult. Han skifter fra den ene plejefamilie til den anden, imens han febrilsk leder efter den mor, som han blev væk fra, da han var 3 år. Han lander hos en rar og rummelig plejefamilie med 5 andre børn, som tager ham til sig. her møder han den jævnaldrende supernørd Freddy (Jack Dylan Grazer), og modvilligt bliver Billy venner med ham. Kort tid efter ankomsten til den nye familie, møder Billy en troldmand, som vil gøre ham til forkæmper mod mørke kræfter, heriblandt de syv dødssynder. Billy tager skeptisk imod det imponerende tilbud, og lærer at forvandle sig fra  en teenager til en fuldvoksen mand og superhelt ved blot at sige ordet, ”Shazam”.

Med 'Shazam!' forsøger DC at tone ned for den dystre alvor, som normalt ligger over filmene. I stedet prøver de kræfter med et mere lyst og humoristisk udgangspunkt, der både er selvrefererende og lettilgængeligt. Til stor fornøjelse for mange af de besøgende i biografsalen. Men hvor det knugende og rørende familiedrama virkelig højner niveauet og den emotionelle baggrund for karaktererne, så drukner superhelte-sekvenserne i overdrevet slapstick komedie og et irriterende ujævnt skift mellem dyster alvor og let underholdning. 'Shazam!' har simpelthen et tonalt problem, som skærer så meget i øjnene, at det er svært ikke at blive revet ud af filmen indtil flere gange i de 2 timer og 11 minutter, den varer.

Skurken skuffer fælt

Skellet mellem den unge Billy Batson, og den voksne udgave i form af Shazam (Zachary Levi) er også problematisk for den overordnede tråd igennem filmen. Det føles simpelthen ikke som om, at Shazam inderst inde er en teenager, men snarere end voksen mand på 38, der ihærdigt forsøger at imitere en 14-årig, hvad der jo i øvrigt også er tilfældet. Sidst men ikke mindst er dog skurken, Dr. Thaddeus (Mark Strong), som er så helt igennem endimensionel, at det næsten gør ondt at kigge på. Hans motivation for at gøre, hvad han gør, er utroværdigt i bedste fald, og hans skuespil er så stift og påtaget, at man ikke køber hans præstation på ét eneste tidspunkt.

'Shazam!' er et frisk pust for DC film. En lettere og mere humoristisk tone får lov at skinne igennem, i stedet for den kvælende alvor som altid har domineret deres film. Til gengæld er 'Shazam!' så ujævn og tonedøv en film, at det er svært at forblive investeret i filmen og karaktererne, og endnu sværere ikke at hidse sig op over en helt igennem dovent skrevet og eksekveret skurkerolle. Filmen besidder et par billige grin, og selv den værste kyniker vil kunne trække på smilebåndet en gang eller to, men alt i alt er 'Shazam!' en let fordøjelig, let forglemmelig og tam omgang superheltefilm.

2 ud af 6 stjerner