'Papillon' – fængende fængselsdrama

'Papillon' havde premiere i sidste uge, og kan stadig fanges i Lidobiografen. Vores anmelder giver den fire ud af seks stjerner.

'Papillon' er baseret på den utrolige men sande fortælling om Henri 'Papillon' Charrière, en snedig pengeskabsrøver, som blev fejlagtigt dømt for mord. Dommen for det mord, han ikke begik, lød på livstid i fængsel, og straffen skulle afsones i den franske fangekoloni ved Fransk Guyana. På sin rejse møder han den lynende intelligente svindler, Louis Dega, og de to fortabte sjæle danner et ubrydeligt bånd. Filmen skildrer ufiltreret og ærligt livet som straffefange, og hvordan håb og venskab kan blive en afgørende faktor for at holde sig i live.

'Papillon' er instrueret af danske Michael Noer, som især har gjort sig bemærket med sit fængselsdrama 'R', fra 2010, samt den glimrende film 'Nordvest'. Filmen er en genindspilning af den originale film fra 1973, instrueret af Steve Mcqueen, med blandt andet Dustin Hoffmann på rollelisten. Jeg må dog ærligt erkende, at jeg har originalen til gode, og derfor ikke forholder mig til denne udgaves kvalitet i forhold til originalen.

Det er altid med en vis nervøsitet, at man sætter sig i biografsædet når en dansker har været en tur igennem det store Hollywood-maskineri, og situationen var da heller ikke anderledes denne gang.  Jeg mindes eksempelvis Nicolaj Arcels noget fesne 'Dark Tower' fra sidste år. Man kunne også nævne Ronald Møllers uinspirerede præstation i filmen 'Skyscraper' fra i år. Med andre ord, går det ikke altid lige godt, når danskerne rejser til Hollywood.

Jeg kan dog med glæde berette, at Michael Noer og for den sags skyld også Roland Møller, der har en birolle i denne film, har leveret en ganske overbevisende præstation. Foruden Roland Møller i en fed og velspillet birolle, møder vi også Charlie Hunnam (Sons Of Anarchy, King Arthur) i hovedrollen som Henri 'Papillon'. Ved hans side står Rami Malek (Mr. Robot) i rollen som Louis Dega.

De tre mænd giver den alt, hvad den kan trække, og de to af dem kommer godt fra det. Rami Malek leverer en overbevisende og interessant præstation som den intelligente, men fysisk skrøbelige svindler, Louis Dega, og Roland Møller i rollen som straffefangen Celier, er heller ikke til at overse. Problemet er desværre hovedrolleindehaveren Charlie Hunnam. Endnu engang leverer den kære Hunnam en forglemmelig og helt igennem middelmådig præstation. Havde han været en birolle kunne det måske gå an, men som hovedrolle er det simpelthen ikke godt nok. Jeg forundres ærligt talt over at manden til stadighed lander hovedroller i store Hollywood-produktioner. Men lad nu det ligge.

Alt i alt er 'Papillon' en glimrende håndteret og til tider endda meget grusom og voldelig fortælling om en tid i historien, som de færreste kender til. Filmen er flot og velfungerende fortalt, om end den er en anelse for lang. Solide danske præstationer på det store lærred er altid en fornøjelse, og dem har vi heldigvis også her. Filmens store minus er dog den noget ensidige og uinteressante præstation fra hovedrolleindehaveren, som ikke kommer i nærheden af samme kvalitetsniveau, som sine kollegaer.