John Wick Chapter 3: Parabellum – Action der smelter dit ansigt af

Keanu Reeves er tilbage som lejemorder og hundeven i det nyeste kapitel i sagaen om John Wick.

I 2014 udkom en action film med den simple titel, 'John Wick'. Filmen handlede om en tidligere lejemorder hvis hund bliver myrdet. Hunden var en afskedsgave fra hans afdøde hustru. Hvis der er en ting man ikke gør, så er det at pisse en sørgende lejemorder af -i hvert fald ikke hvis man har i sinde at leve.

I 2017 kom opfølgeren, som tog lejemorderen til Roms gader for at bekæmpe nogle af klodens farligste mordere, og nu kan vi endelig nyde opfølgeren til denne serie, som har vist sig at være noget af det mest højspændte action på denne side af årtusindskiftet. 'John Wick 3' kan ses i landets biografer netop nu.

Chad Stahelski er tidligere stuntman, og nuværende instruktør. I samarbejde med forfatteren Derek Kolstad udviklede de to herrer den hæsblæsende historie om lejemorderen John Wick. Hovedrollen som selv samme lejemorder gik til ingen ringere end sci-fi/action-ikonet, Keanu Reeves (The Matrix), Som Chad Stahelski selv agerede stunt double for i 'The Matrix'-trilogien.

Med et afmålt og knivskarpt øje for actionsekvenser og stunts er det ikke overraskende at Stahelski, arm i arm med Keanu Reeves, formår at eksekvere sublim action. Det som til gengæld hæver filmen over mange andre nutidige actionfilm, er manuskriptet, som i lige så høj grad vægter følelser og emotionel forbindelse med karaktererne, som det vægter actionscener. Denne pendul-bevægelse mellem to yderligheder var med til at gøre de to første 'John Wick'-film fabelagtige, og de fortsætter stimen i denne tredje installation i serien.

Smukt filmet action

En anden ting der er værd at nævne, er kamerahåndteringen. 'John Wick Chapter 3', er simpelthen så blødende flot, at man ikke tror sine egne øjne. Regnfyldte gader, badet i neon har ikke været flottere siden 'Blade Runner' fra 1982.

Billederne bevæger sig desuden glidende gennem scenerne og man er altid helt med på hvad der foregår i en actionscene, på trods af den høje intensitet. Man kommer ufrivilligt til at grine og huje over den ubesværede dans mellem aktører og kamera. Nåh ja, og så fordi John Wick sparker monumentalt meget røv! Danske kameramand Dan Laustsen har et helt særlig øje for at skabe billeder, som både fungerer når lokummet for alvor brænder, men også i mere stilfærdige øjeblikke.

Alt i alt er 'John Wick Chapter 3: Parabellum' et regulært festfyrværkeri af en actionfilm. Den er stilren og knivskarpt skudt, fænomenalt koreograferet, godt skrevet og endnu bedre instrueret. Det eneste minus er vitterligt at den måske er 10 minutter for lang, og dermed ikke ligeså ”fintskåret” som de to foregående film. Ikke desto mindre skal der lyde en kæmpe anbefaling herfra. Er du til klassisk 80ér-inspireret action, med moderne udseende, og kampscener der smelter dit ansigt af, så skynd dig i biffen og se 'John Wick Chapter 3'.

5 ud af 6 stjerner

Se traileren til 'John Wick chapter 3: Parabellum' her:

John Wick: Chapter 3 - Parabellum (2019 Movie) Official Trailer – Keanu Reeves, Halle Berry