Green Book – Oscarvindende filmfornøjelse

Årets Oscar-vinder ”Green Book” er baseret på den sande historie om den afroamerikanske musiker Don Shirley, der tager på turné i sydens USA i 1962, akkompagneret af en hårdtslående men velmenende italiener Tony 'Lip' Vallelonga. De to, på trods af deres enorme forskelligheder, udvikler en fælles forståelse og respekt for hinanden, som bliver grobund for et venskab.

”Green Book” er en drama/komediefilm instrueret af Peter Farrelly, som nogen måske genkender som manden bag ”Dum og Dummere”, ”Jeg, Mig og Irene”, ”Vild Med Mary” og mange flere. I hovedrollerne ses Mahershala Ali (som i øjeblikket kan opleves i True Detective sæson 3), som den excentriske jazzpianist Don Shirley, og den rappe Italiener Tony Lip, spillet af Viggo Mortensen, der agerer dørmand, chauffør og livvagt for Don Shirley.

Filmen er et spændende portræt af en tid i amerikansk historie, som på mange måder virker helt uforståelig idag, samtidig med at være en slet skjult kritik af de nutidige politiske strømninger i Amerika. Mahershala Ali og Viggo Mortensen ses begge i roller, som ligger langt fra hvad vi ellers har set dem i, men netop her skinner det også igennem at talentet ikke fornægter sig. Begge skuespillere leverer blændende præstationer. Især ræsonnerer Viggo Mortensens drevne Bronx-inspirerede italienske klang med seere, som under forestillingen flere gange brød ud i latter og hujende medråb.

Stereotyper på hovedet

Historien er især interessant, fordi den på mange måder vender stereotyperne på hovedet. Hvor film ofte portrætterer afroamerikaneren som den rå type fra ghettoen, og den hvide mand som det sofistikerede indspark, er rollerne her byttet helt om. Istedet møder vi en højtuddannet, nærmest genial sort mand, som nærmest intet kendskab eller forbindelse har, med sine kulturelle rødder. Overfor ham står en hvid mand, som har boet hele sit liv i ghettoen, og har måttet kæmpe for hver en øre han har. Sammenstødet mellem de to er uundgåeligt, men nødvendigt -for dem begge. Don Shirley både ser, hører og mærker på egen krop hvordan sorte amerikanere bliver behandlet i syden. I kontrast til dette, ser Tony Lip hvordan hans arbejdsgiver behandles værre end ham selv, selvom det er ham der er gadedrengen.

Filmen er på en gang charmerende, rørende og gribende. Mahershala Ali og Viggo Mortensen beviser at de begge er fremragende skuespillere, og Mahershale Alis præstation sikrede ham da også en Oscar for bedste birolle. Er du til stjernespækket kvalitetsunderholdning kan ”Green Book” opleves netop nu i Lido Biograferne. Og nå ja, Green Book modtog jo også Oscaren for årets bedste film. Ganske velfortjent.