Booksmart: Flittige skoleveninder har kun én sidste aften til at nå at feste igennem

Molly og Amy skal nå at fyre den helt af, inden de går ud af high school. Foto: Annapurna

Amy og Molly er nogle dedikerede unge kvinder. Så dedikerede endda, at de i alle deres år i high school, ikke har festet en eneste gang, men kun prioriteret studierne.

Aftenen før dimissionen beslutter de to imidlertid, at der skal rettes op på denne fejl. Der skal festes, som de aldrig har festet før. 'Booksmart' er debutfilmen fra instruktør Olivia Wilde, og kan ses i biografer landet over, lige nu.

Det skriver Flix.dk.

Booksmart' er, efter amerikanske standarder, en mindre film. Desuden lander den på den tid af året, hvor mange af de store selskaber smider deres mere tvivlsomme film i biografen, simpelthen fordi folk - som udgangspunkt - ikke går i biografen om sommeren. På den måde undgår man størstedelen af den negative omtale, der eventuelt følger med. Foråret har budt på enorme hits som 'Avengers: Endgame', og med udsigt til at skyde efteråret igang med Quentin Tarantinos niende film, så er sommeren virkelig en død periode på filmfronten.

Ikke desto mindre er det lige her at 'Booksmart' har fået premiere. Men er den så lige så middelmådig som det resterende udbud, eller kan den rent faktisk noget?

Historien om livet i high school er ikke noget nyt, og på mange måder prøver 'Booksmart' heller ikke at være innovativ i "High school comedy"-genren. Hvad den derimod virkelig lykkes med er at gøre historien både umådelig underholdende og vedkommende for unge mennesker anno 2019. Den foregår i et hæsblæsende tempo, men kommer stadig omkring følelsen af at være et ambitiøst ungt menneske i en moderne verden. De to hovedroller er enormt lette at holde af, og man bliver hurtigt nysgerrig på hvad de mon nu kan finde på. Filmen er blevet sammenlignet med andre hits som 'Ladybird' og 'Superbad', som ligeledes tackler livet i high school på en unik og morsom måde. Der, hvor 'Booksmart' til gengæld bliver relevant for et publikum i vores tid, er, at den ikke er bleg for at dosere en smule samtid ind i handlingen i form politiske, LGBTQ+ og andre lignende emner.

Man fornemmer at debutinstruktør Olivia Wilde har fingeren på pulsen. Hun forstår sig på moderne unge mennesker, og deres problemer. Hun ved samtidig, hvad de vil have, og formår at levere det i en indpakning som også et mere modent publikum kan nyde godt af. Hvor nogle komedier forfalder til uambitiøst komik i bæltestedsregionen, viser 'Booksmart' gode takter ved at højne komikken til mere end det. Dermed ikke sagt at den siger sig fri for det. Den bruger bare komikken på enormt uventede og intelligente måder, så man virkelig skal anstrenge sig for ikke at grine. På samme uventede og intelligente måde gør filmen også brug af en fænomenal række af moderne og fede musiknumre, som integreres på en måde, der løfter oplevelsen helt rigtigt, så filmen svæver mellem realisme og en højnet form for magisk realisme. Meget forfriskende.

Alt i alt er det ærgerligt for denne film at den har fået så utilgivelig en placering i biografkalenderen, for den er virkelig værd at tage ind at se. 'Booksmart' er moderne, vedkommende, velinstrueret og ikke mindst sjov på den helt rigtige måde. Dens brug af nutidige emner og en perlerække af moderne musiknumre giver den en relevant kvalitet i stil med hitfilm som 'Superbad' eller 'Ladybird', men den formår at forblive sin egen. Hvis du kun kommer en enkelt gang i biffen henover sommeren, så sørg for at 'Booksmart' bliver filmen, du skal se.

5 ud af 6 stjerner

Du kan se en trailer til Booksmart lige her:

BOOKSMART Trailer (2019) Lisa Kudrow, Olivia Wild, Teen Movie